Top Ad unit 728 × 90

Book an appointment with SetMore

News

recent
Book an appointment with SetMore

Universiti Kaherah, Mesir

 Universiti Kaherah, Kampus Utama, Giza 

Telah diasaskan pada 21 Disember 1908 yang telah menaungi kebanyakan fakulti termasuklah fakulti undang-undang, farmasi, sains, arkeologi, pergigian malah perubatan. Kebanyakan fakulti terletak di Giza,Kaherah berbeza dengan fakulti perubatan dan pergigian yang terletak di Hospital Kasr El’ Aini.

 Pilihan Pengajian 


(1) Perubatan 
(2) Pergigian 
(3) Farmasi

 Sejarah Ringkas Hospital Kasr El’aini (Fakulti Perubatan) 


Salah satu daripada hospital yang menyediakan pembelajaran ilmu perubatan dan merupakan salah satu fakulti Universiti Kaherah. Hospital ini telah tertubuh lebih awal daripada Universiti Kaherah itu sendiri iaitu semenjak 1827 oleh seorang doktor perancis, Clot Bye yang pada asalnya terletak bersama hospital tentera di Abo Zabal. Kemudiannya, berpindah ke kawasan Kasr El’ Aini, Kaherah pada tahun 1837 dan dinamakan sebagai Hospital Kasr El’ Aini . Pada tahun 1925, barulah Hospital Kasr El’ Aini dijadikan salah satu fakulti di bawah Universiti Kaherah. Hospital Kasr El’ Aini telah menjalani proses pembangunan baru pada tahun 1980 dan siap pada tahun 1995.

Bangunan Hospital Baru

Fakulti perubatan Kasr El’Aini telah menerima banyak pelajar Malaysia sejak tahun 2001 lagi. Semenjak itu, sehingga kini fakulti perubatan Kasr El’ Aini telah menaungi 12 generasi. Kini, mahasiswa dan mahasiswi Malaysia yang belajar di universiti hanyalah sebanyak 453 orang setelah ramai yang menyambung pelajaran di Malaysia atau ‘transfer credit’ berikutan keadaan politik Mesir yang kurang stabil tahun lepas. Kebanyakan mereka ditaja oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) malah ada juga pelajar yang datang di bawah Yayasan Zakat Selangor, Yayasan Pahang, Yayasan Islam Kelantan. 

 Lokasi Dan Tempat Utama 


Hampir kesemua pelajar perubatan menetap di kawasan sekitar universiti. Antaranya adalah kawasan Munira, Sayeda Zainab, Abou Risy, Zenhoum dan juga Saad Zagloul. Manakala ada juga pelajar yang tinggal di kawasan sedikit jauh daripada universiti seperti di kawasan Giza dan juga Malikus Saleh.

Perjalanan dari rumah ke universiti hanya memerlukan pelajar-pelajar berjalan kaki. Jarak dari Sayyeda Zainab, Abou Risy ataupun Zenhoum hanya mengambil masa 20-30 minit manakala dari Munira kurang daripada 15 minit.

Tahrir juga merupakan salah satu tempat penting bagi urusan memperbaharui visa di mugamma’ yang berada di hujung jalan (syari’) kasr el’ aini.

  Kehidupan Di Mesir 


Ramai orang berkata bahawa hidup di negara orang kenalah pandai berdikari, semua atas diri sendiri. Mungkin di sisi kita tiada lagi keluarga terdekat , ayah ibu mahupun adik beradik, tetapi anda tidak datang bersendirian, anda datang bersama sahabat. Maka, jangan jadikan hidup kita di negara orang sebagai satu laluan sahaja tetapi jadikanlah ia sebagai satu ingatan.

Di Kaherah, pada waktu cuti anda boleh menziarahi Kubu Salahuddin Al Ayubi (Qal’ah) yang merupakan salah satu tinggalan semasa zaman kegemilangan islam. Malah, banyak makam para ulama’ yang masyhur dikebumikan di sini seperti Makam Imam Syafie dan Imam Waqi’.

Dari segi makanan, anda boleh memilih untuk makan makanan arab seperti syawarma, rubu’ firag, kuftah, fatirah, pizza dan lain-lain di kebanyakan tempat seperti di Baghal, A’rfah dan Ibnu Hamido. Makanan segera juga ada di sekitar Manial, Sayeda Zainab dan Munira seperti Cook Door, Abou Sakra, KFC dan Pyramid.

Sesudah penat belajar seminggu, luangkan masa anda untuk turun bermain futsal mahupun berenang di Markaz Syabab Zenhoum. Hadiqah Azhar juga merupakan salah satu tempat yang sesuai untuk anda bersama sahabat-sahabat anda untuk melakukan aktiviti bersama.

Pihak PERUBATAN sendiri menyediakan program-program yang bermanfaat untuk ahlinya malah ada menganjurkan jaulah ke Matruh & Siwa,  Bahnasa’, Orabi dan Rafaheya. Di Kaherah dan Mesir sendiri mempunyai segalanya insyaAllah. Maka, jadikan setiap saat yang berdetik sebagai satu imbasan kenangan.

 Program Bersama Universiti


Kehadiran anda ke sini bukanlah sekadar belajar, balik rumah, ulang kaji dan pada malam hari tidur. Mengambil bidang perubatan tidak pernah menghalang 

 Kelayakan Memohon 


Pemohon yang ingin mengikuti pengajian  di universiti di Mesir peringkat ijazah pertama hendaklah memenuhi syarat kelayakan minimum yang telah ditetapkan seperti berikut:

1.1  Perubatan 


Mempunyai  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh purata peratusan markah sekurang-kurangnya 90%  dalam lapan (8) subjek  iaitu Bahasa Melayu, Bahasa  Inggeris, Sejarah, Matematik, Matematik  Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi di peringkat SPM.

DAN

Sekurang-kurangnya kepujian dengan gred B dalam Biologi, Kimia, Fizik, Matematik dan Matematik Tambahan di peringkat SPM.

1.2  Pergigian & Farmasi 


Mempunyai  Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan memperoleh purata peratusan markah sekurang-kurangnya 85%   dalam lapan (8) subjek  iaitu Bahasa Melayu, Bahasa  Inggeris, Sejarah, Matematik, Matematik  Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi di peringkat SPM.

DAN

Sekurang-kurangnya kepujian dengan gred B dalam Biologi, Kimia, Fizik, Matematik dan Matematik Tambahan di peringkat SPM. 

 Cara memohon 

Permohonan dibuat melalui Kementerian Pengajian Tinggi. Biasanya selepas keputusan SPM diumumkan, pihak Kementerian Pengajian Tinggi akan memngumumkan permohonan dibuka.

Jika anda memerlukan bantuan penerangan lanjut dan kaunseling pendidikan, pihak Mauizah Resources boleh membantu anda. Kami juga bersedia membantu anda menguruskan semua dokumen permohonan. Apabila diterima, kami akan uruskan penerbangan, penginapan dan pendaftaran anda.

Dapatkan informasi lanjut serta perancangan pelan pendidikan ke universiti ini atau universiti-universiti lain melalui pertemuan dua hala bersama pegawai "Educational Consultant" kami.


Book an appointment with Mauizah Resources using SetMore
Universiti Kaherah, Mesir Reviewed by Unknown on January 02, 2017 Rating: 5
All Rights Reserved by Aswan EduConsult SDN BHD © 2014 - 2015
Powered By Blogger, Designed by Sweetheme

Contact Form

Name

Email *

Message *

Powered by Blogger.